Normstormerne

LGBT-initiativ sender unge, frivillige normstormere ud i de københavnske klasseværelser for at modarbejde homo-, bi- og transfobi blandt skolebørn.

Normstormerne er et ung-til-yngre tiltag, hvor særligt uddannede unge besøger 6. til 10. klasser og sætter fokus på de normer for seksualitet og køn, der er på spil både i klasseværelset og i samfundet. For normerne kan være så snævre, at man nemt falder udenfor, føler sig forkert og dermed risikerer at blive mobbet.

Fakta om normstormerne

Normstormer-korpset består indtil videre af 10 personer, der besøger folkeskolerne to og to.

Normstormerne er mellem 18-27 år og har alle erfaring med ikke at passe ind i normerne for kønsidentitet og seksuel orientering.

6. til 10. klasser i Københavns Kommune kan få et gratis to-timers besøg, hvor Normstormerne går i dialog og laver øvelser med eleverne.

Projektet er støttet af Københavns Kommunes Børne- og Ungeforvaltning og løber foreløbigt i to år.

Normstormerne kan bookes via Sex & Samfund på telefon 33 93 10 10.

AIDS-Fondets LGBT-Liv er en del af initiativet, der skal give større rum til mangfoldighed i forhold til seksualitet og køn hos børnene, så mobning i klassen og diskrimination i samfundet i sidste ende kan afværges.

Tre organisationer står sammen mod skjulte, snævre normer
Normstormer-projektet er et samarbejde mellem LGBT-Liv, Sex og Samfund og LGBT Ungdom, og indtil videre er 10 normstormere uddannet i at tage ud i skoleklasser.

– Næsten hver tredje teenager synes ikke, det er ok at være homoseksuel, og syv ud af ti teenagere er blevet kaldt seksuelt betingede skældsord eller er blevet seksuelt nedgjort. Det vil jo blive ved, indtil vi sammen med børnene får udfordret den meget snævre norm for køn og seksualitet, som de bevæger sig i, siger Anna Wandel-Petersen, som er frivillig i LGBT ungdom og en af de ti uddannede Normstormere.

– De veletablerede normer for køn er svære at rykke ved, fordi de for de fleste er usynlige. Vi giver eleverne nogle værktøjer til at forholde sig til normer, og selvom vi tager udgangspunkt i LGBT-området, kan eleverne bruge undervisningen til også at stille spørgsmålstegn ved normer, der gælder etnicitet eller udseende, og på den måde skabe mere plads til den diversitet, der nu engang er, fortætter Anna Wandel-Petersen.

Ud over at hjælpe til at modarbejde mobning og skabe et større rum for mangfoldighed i klassen har det nye initiativ som langsigtet mål at modvirke diskrimination, hadforbrydelser og ulighed i sundhed og trivsel.  For danske homo-, bi- og transpersoner (LGBT-personer) forsøger langt oftere at begå selvmord end heteroseksuelle, og de er mere udsatte, når det kommer til sundhed.